Kwalitatief beeldmateriaal: onontbeerlijk voor een geslaagde advertentie

Op vraag van Wizz zorgde ik voor het fotomateriaal voor een offline campagne van Eddy De Prins, specialist in houten buiten- en binnenschrijnwerk. Wizz werkte het concept van de campagne uit dat ik vervolgens vertaalde naar het fotografiegebeuren. Het doel van de campagne bestond erin de klantvriendelijkheid van de medewerkers van Eddy De Prins in beeld te brengen.

Klantvriendelijkheid

Een campagne over klantvriendelijkheid vraagt uiteraard om een beeld met mensen. We kozen bewust voor twee medewerkers van Eddy De Prins en een tevreden moeder en kind, mogelijk potentiële klanten, om de boodschap duidelijk over te brengen. Het lachend gezichtje van het kind, de geopende deur en de houding van de werknemers tonen de koninklijke service van het bedrijf. 

Bijzondere locatie

Aangezien Eddy De Prins onder meer gespecialiseerd is in parket en binnendeuren, werd er bovendien bewust gekozen voor een locatie waarin beide aspecten volledig tot uiting komen. De locatie werd uitgelicht met flitslicht. Voor de campagne werden er meerdere beelden gemaakt, die vervolgens verwerkt werden in één passende foto.

Het eindresultaat

Het eindresultaat

De gebruikte foto

De gebruikte foto

20160903_Wizz_DePrins.jpg

Smartphone foto vs. professionele foto: de voornaamste verschillen

Je kan er vandaag de dag niet meer omheen: de populariteit van de smartphone als ‘fotocamera’ neemt alsmaar toe. Toch blijft het eindresultaat nog steeds ver uit de buurt van een professioneel gemaakte foto. Aan de hand van twee foto’s licht ik de opmerkelijkste verschillen kort even toe.

Perspectiefcorrectie

Op de iPhone foto merk je dat de lijnen van de badkamermeubels en het venster heel scheef lopen. Dit terwijl deze lijnen in realiteit evenwijdig zijn. Als professioneel fotograaf maak ik gebruik van tilt-shiftlenzen om de verticale lijnen in foto’s te corrigeren. Met een tilt-shiftobjectief laat je de camera waterpas staan, zodat verticale lijnen perfect evenwijdig blijven lopen. Vervolgens kan je het objectief omhoog of omlaag verschuiven om een ruimer beeld te verkrijgen. Dit alles levert een veel mooiere, professionelere foto op.

Kleurcorrectie

Op de iPhone foto merk je heel wat geel kunstlicht op. Dit komt, omdat de camera niet optimaal is aangepast aan het licht. Onze ogen passen zich daarentegen veel beter aan aan het licht, waardoor dezelfde ruimte er met het blote oog veel natuurlijk zou uitzien. Om een realistisch beeld te geven van hoe de ruimte er in werkelijkheid uitziet, heb ik op de professionele foto verschillende belichtingstechnieken samengevoegd om zo een natuurlijk effect te verkrijgen.

Retoucheren

Een iPhone foto is wat het is. Naast een eventuele filter, komt er vaak geen verdere nabewerking aan te pas. Als professioneel fotograaf haal ik na het fotograferen vaak nog storende elementen weg uit foto’s met behulp van Photoshop. Zo had ik op deze foto bijvoorbeeld nog het stopcontact kunnen weghalen.

Geef toe: als je zelf een keuze moest maken uit onderstaande foto's, zou je dan ook niet de bovenste opteren?

 

Professionele foto, gemaakt met een camera met tilt-shiftlenzen

Professionele foto, gemaakt met een camera met tilt-shiftlenzen

Foto gemaakt met een smartphone

Foto gemaakt met een smartphone